Friday, April 3, 2009

KERAJAAN BN TIDAK RASUAH SEBALIKNYA MEMBANTERAS RASUAH

Rasuah berlaku di semua negara di dunia ini termasuklah di negara-negara maju seperti Amerika Syarikat.

Di Malaysia, rasuah bukanlah menjadi isu yang serius berbanding dengan negara-negara membangun yang lain. Bagaimanapun, kerajaan memberi perhatian utama mengenai gejala tersebut bagi membenteras amalan itu daripada terus berleluasa.

Untuk itu, Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2008 (SPRM 2008) diluluskan oleh Parlimen dan dikuatkuasakan mulai 1 Januari 2009. Matlamat utama akta SPRM ialah untuk:

1) Menggalakkan intergriti dan kebertanggungjawaban pentadbiran sektor awam dan swasta dengan menubuhkan suatu badan pencegahan rasuah yang bebas dan bertanggung jawab.

2) Mendidik pihak berkuasa awam, pegawai awam dan orang awam tentang rasuah dan kesan buruknya terhadap pentadbiran sektor awam dan swasta serta komuniti.
Pada tahun 2008, SPRM telah membuat tangkapan ke atas sejumlah 605 orang.

Akademik Anti Rasuah Kebangsaan pula ditubuhkan pada 12 April 2007. Akademik ini menjadi pusat latihan pembenterasan gejala rasuah yang unggul.

Pelan Intergriti Nasional (PIN) pula dilaksanakan bagi menyediakan rangka kerja dan panduan strategi dan hala tuju kepentingan rakyat Malaysia, perkhidmatan awam, kerajaan, korporat dan etika perniagaan. PIN juga bertujuan memantau dan menanda aras, menilai prestasi tahunan mengikut piawai dan amalan yang selaras dengan ciri khusus masyarakat dan negara Malaysia di samping amalan antarabangsa.

Suruhanjaya Siasatan Diraja untuk menyiasat klip video berkaitan dakwaan campurtangan dalam perlantikan hakim. Ia secara tak langsung membuktikan kerajaan telus sekiranya terdapat sebarang kes yang diragui.

Suruhanjaya Aduan Khas ditubuhkan kerajaan bagi menangani aduan berhubung salah laku agensi penguatkuasa. Sejak pelaksanaan sistem ini lebih 2,000 penjawat awam telah dihukum atas dakwaan rasuah.

Ketelusan dan rasa tanggungjawab dalam sektor awam ditingkatkan menerusi penggunaan sistem tender yang diperluaskan. Garis Panduan Pelaksanaan Sistem Audit Nilai Dalam Perkhidmatan Awam juga dilaksanakan bagi tujuan meningkatkan intergriti di kalangan kakaitangan awam.

SUHAKAM yang dibentuk di bawah Akta Parlimen juga berperanan untuk memantapkan isu-isu intergriti.

Ketelusan kerajaan dalam membenteras rasuah diakui oleh Transparency International (TI) yang berpengkalan di Jerman. Mereka menyifatkan usaha kerajaan memerangi rasuah sebagai usaha yang bersungguh-sungguh dan komited. Mereka juga mengakui Malaysia, negara paling aktif membenteras gejala ini.

Dalam kelembapan ekonomi dunia hari ini, pelabur asing masih percaya Malaysia sebuah negara yang selamat dan ekonominya stabil. Para FDI atau pelabur asing terus mencatat pertambahan kerana keyakinan ke atas ekonomi negara yang mampan.

Sehubungan itu, kerajaan BN mengamalkan rasuah dan tidak berintergriti adalah dakwaan tidak berasas daripada pembangkang. Kerajaan BN sebenarnya bersungguh-sungguh memerangi gejala rasuah di Malaysia.

1 comment:

Anonymous said...

Masa sibuk-sibuk mengiringi calon PAS, saya celah masuk dalam kumpulan yang bergerak di belakang calon PAS, anehnya saya juga dipelawa dengan air mineral dan kuihmuih...dalam hati terkejut juga, ni rasuah ke?

 
Load Counter
massage chair