Saturday, April 4, 2009

GADAI TANAH?

Soal tanah sentiasa menjadi isu yang hangat dan sensitif di kalangan rakyat Malaysia khususnya di kalangan orang Melayu. Yang terbaru isu ini digembar-gemburkan oleh PR di Bukit Gantang sempena Pilihan Raya Kecil parlimen tersebut. PR menuduh BN menggadai tanah untuk kepentingan peribadi pemimpin-pemimpin BN.

Kepada seluruh rakyat Malaysia khususnya pengundi di Bukit Gantang, adalah menjadi satu kebijakkan sekiranya anda tidak menelan bulat-bulat tuduhan tersebut. Pemerhatian, kajian dan renungan sedalam-dalamnya perlu dilakukan sebelum membuat sebarang keputusan.

PR telah memberikan hak pemilikan tanah selama 99 tahun kepada beberapa individu di Perak. Sekali imbas memang tindakan tersebut dilihat amat prihatin terhadap keperluan sesetengah individu. Tetapi jika diperhalusi, bukankah pemberian hak milik tanah kepada individu secara membuta tuli itu menyebabkan berlakunya ketidakadilan kepada masyarakat keseluruhannya? Apakah adil jika PR hanya memenuhi keperluan beberapa individu tetapi dalam masa yang sama mengabaikan keperluan majoriti masyarakat yang lain?

Tanah adalah sumber yang amat berharga dan terhad. Tanah sepatutnya diuruskan dengan bijak dan optimum bagi memastikan manfaat dapat dicapai pada tahap paling maksimum.

Contohnya sebidang tanah yang berpotensi untuk dimajukan adalah lebih sesuai jika dijadikan kawasan perindustrian. Kilang-kilang yang bakal dibina di kawasan perindustrian tersebut bukan sahaja akan menjana pendapatan negara malah turut membuka peluang pekerjaan khususnya kepada anak tempatan.

Limpahan kemakmuran ekonomi di kawasan perindustrian tidak terhenti setakat itu sahaja. Apabila kawasan tersebut telah menjadi tumpuan orang ramai khususnya para pekerja, maka akan timbul pula jaringan kemudahan yang lain seperti jalan raya, rumah kediaman, sekolah, klinik, premis perniagaan dan sebagainya. Bukankah ini lebih memberi manfaat kepada rakyat dalam jumlah yang lebih besar?

Berbanding jika tanah tersebut diberikan hanya kepada individu tertentu. Sudah pasti penggunaan tanah tersebut lebih bersifat peribadi. Pemilik tanah yang baru itu pasti tidak akan membina kilang di tanah miliknya itu sebaliknya akan membina sebuah rumah untuk kegunaan peribadi dan keluarganya sahaja. BUKANKAH INI SATU PEMBAZIRAN?

Situasi ini diburukkan lagi dengan tempoh pemberian yang tidak masuk akal iaitu selama 99 tahun. Pemilikan selama ini pasti akan mengganggu perancangan bandar khususnya di peringkat tempatan dan negeri. Dalam tempoh tersebut, sebarang perancangan untuk memajukan kawasan tersebut tidak dapat dilaksanakan sewenang-wenangnya tanpa kebenaran pemilik tanah tersebut.

Maka, berdasarkan hujah di atas, mari kita kembali kepada persoalan asal. SIAPA SEBENARNYA YANG MENGGADAI TANAH UNTUK KEPENTINGAN PERIBADI? PR atau BN?

1 comment:

Anonymous said...

Aduh...kalau calon PASni dibagi peluang memerintah lama...abihla tanah di Perak kena gadai pada individu..terukla anak cucu akan datang. Kena buat sekolah ke, hospital ke atas pokokla pulak...hai tak sanggup saya!!!!

 
Load Counter
massage chair