Monday, March 30, 2009

KENAPA TIDAK BUBAR DUN PERAK?

Usai penamaan calon, maka bermulalah siri ceramah dan kempen semua calon yang bertanding. Bagi P059 - Parlimen Bukit Gantang, ketiga-tiga calon iaitu Ismail Saffian (BN), Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin (PAS) dan Kamarul Ramizu Idris (BEBAS) cukup sibuk mendekati pengundi dengan cara dan pendekatan masing-masing bagi memenangi hati mereka.

Namun di kem pembangkang khususnya PAS, persoalan mengenai MENGAPA SULTAN PERAK TIDAK BERSETUJU UNTUK MEMBUBARKAN DEWAN UNDANGAN NEGERI KETIKA PROSES PERALIHAN KUASA dahulu masih menjadi agenda utama mereka. Ini jelas menunjukkan mereka tiada modal dan idea baru untuk dimomok-momokkan kepada pengundi.

Bagi membantu kita memahami situasi dan sebab mengapa Sultan Perak tidak membubarkan Dewan Undangan Negeri Perak, mari kita ikuti penjelasan berikut.

1. Dari segi Undang-Undang Tubuh Negeri, Sultan Perak mempunyai kuasa-kuasa tertentu seperti berikut :
- Sultan boleh bertindak menurut budi bicaranya untuk TIDAK MEMPERSETUJUI PERMINTAAN BAGI MEMBUBARKAN DUN.

2. Dalam konteks pembentukan negara, pandangan rakyat semata-mata tidak boleh diambil kira kerana ia berasaskan kepada emosi dan persepsi. Pada kebiasaanya bukan berasaskan kepada perlembagaan dan Undang-Undang Tubuh Negeri. (Perkara ini tertakluk pada perlembagaan dan undang-undang).

3. Sultan berlaku adil dengan mengambil kira suasana dalam menyelesaikan kemelut politik di mana Kerajaan Pakatan Rakyat telah hilang sokongan majoriti ADUN.

4. Sultan berlaku adil dengan bertemu 28 ADUN BN dan 3 ADUN BEBAS secara bersemuka satu demi satu untuk mendapatkan pendirian dan sokongan mereka terhadap BN.

5. Dalam hal ini, Sultan mempunyai 3 pilihan iaitu :

- Membubarkan DUN dan satu Pilihan Raya Kecil diadakan,
- Mengadakan undi tidak percaya terhadap Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin, atau
- Mengenal pasti dan membenarkan parti yang mendapat sokongan majoriti untuk menubuhkan Kerajaan

Sehubungan itu, baginda memilih pilihan yang ketiga iaitu memilih BN untuk menubuhkan Kerajaan setelah baginda berpuas hati bahawa BN adalah parti yang mendapat sokongan majoriti.

6. Sultan Perak adalah seorang yang bijaksana, berilmu serta berpengalaman luas dalam bidang perundangan kerana pernah menjadi Ketua Hakim Negara. Jadi sudah semestinyalah segala keputusan yang dibuat oleh baginda telah dipertimbangkan dengan adil dan bijaksana serta mengikut lunas undang-undang.

Jadi sekiranya selepas ini kita masih dimomok-momokkan dengan isu ini, maka jadikanlah penjelasan ini sebagai benteng minda kita agar tidak terpengaruh dengan dakyah pembangkang.

1 comment:

Anonymous said...

Semua orang kena tau...calon PAS pakai harta benda kerajaan negeri, sidang dewan bawah pokok tak dapat persetujuan sultan,saman MB derhaka dengan sultan...semua benda yang dibuat tak betul nak pemimpin ke? Tengok cermin dulu laa..

 
Load Counter
massage chair