Wednesday, March 20, 2013

RUKUN NEGARA : KESETIAAN KEPADA RAJA DAN NEGARA



Di Malaysia, Raja dan Negara mempunyai kaitan yang sangat rapat.  Ini kerana Malaysia mengamalkan sistem Demokrasi Berparlimen dan Raja Berperlembagaan.

Perkara 32 Perlembagaan Persekutuan dengan jelas menyebut bahawa Yang Di Pertuan Agong (YDPA) adalah Ketua Negara.  Perkara 44 pula menyebut bahawa YDPA adalah sebahagian daripada komponen yang membentuk parlimen di negara ini.


Justeru, prinsip kesetiaan dan ketaatan kepada Raja & Negara menjadi unsur dan ciri penting dalam soal kewarganegaraan di Malaysia.  Setiap warganegara Malaysia perlu menumpukan sepenuh taat setia, jujur dan ikhlas kepada YDPA dan negara.

Di peringkat negeri pula, rakyat dikehendaki menumpukan taat setia kepada Raja yang memerintah negeri tempat mereka bermastautin tanpa mengurangkan taat setia kepada YDPA.

Penghayatan terhadap prinsip kedua ini mampu membentuk satu bangsa Malaysia yang patriotik dan bersatu padu kerana Raja adalah ‘payung negara’ yang menaungi seluruh rakyat di negara ini.  Justeru, institusi raja tidak boleh dicemari, diperlekeh atau dihina serta tidak wajar dipolitikkan sama sekali.


SUMBER : Jabatan Hal Ehwal Khas

1 comment:

Anonymous said...

Hi, I want to subscribe for this website to get latest updates, so where can
i do it please help.

my blog post - ww6.enjoy.ne.jp

 
Load Counter
massage chair